Activiteit

Magisch vierkant

Vooraf

Maak vooraf zelf een magisch vierkant. Dit kun je erbij halen als het kind er niet uit komt. Maak voor de kinderen een papier met daarop het schemaatje met negen vakjes (drie horizontaal en drie verticaal, a la boter-kaas-en-eieren) waarin zij de getallen van het magisch vierkant kunnen opschrijven. Zorg voor een potlood en een gum voor de kinderen.

Speluitleg

Vraag de kinderen of ze wel eens een rekenspelletje gedaan hebben. Laat bijvoorbeeld uit de krant een gemakkelijke sudoku zien. Vertel dat je met getallen best leuke en soms onverwachte spelletjes kunt doen (praten en uitleggen). Vertel dat de kinderen nu een magisch vierkant mogen gaan maken. Laat het papier met daarop het getekende tabelletje zien. Leg uit dat de kinderen de getallen 1 tot en met 9 in de hokjes mogen gaan schrijven, maar dit op zo’n manier moeten doen dat er optellend zowel horizontaal als vertikaal overal 15 uitkomt. Laat zien wat je bedoelt door in de bovenste rij 3 willekeurige getallen in te vullen en deze horizontaal met elkaar op te tellen. Leg uit dat elk getal maar 1 keer in het schema mag voorkomen. Het wordt dus niet zomaar en vierkant met getallen, maar een magisch vierkant doordat de optelsom aan alle kanten 15 is! Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen de kinderen wat de bedoeling is (structureren en grenzen stellen)?

Spelbegeleiding

De kinderen gaan zelfstandig aan de slag. Houd in de gaten of iedereen vooruit komt, en help zo nodig de kinderen op gang door gerichte vragen te stellen (sensitieve responsiviteit). Sommige kinderen zullen bijvoorbeeld hulp nodig hebben bij het bepalen welk getal waar komt te staan. Vertel de kinderen waar ze goed op moeten letten. Komt dit getal nog niet voor in het schema? Welk getal komt eruit als je de rij horizontaal optelt? En wat als je vertikaal optelt? (ontwikkelingsstimulering).

Afsluiting

Laat ruim voor het einde weten dat de activiteit afgelopen is, zodat de kinderen het magisch vierkant af kunnen maken (respect voor autonomie). Laat de kinderen hun magische vierkant vergelijken met die van hun buurman/buurvrouw. Hebben ze de getallen op dezelfde plek? Of zijn de magische vierkanten verschillend van elkaar? Komt er wel overal 15 uit?Vraag aan de kinderen wat zij van de activiteit vonden. Vonden ze het moeilijk? Of makkelijk? (praten en uitleggen). Geef de kinderen complimenten voor hun goede rekenwerk (sensitieve responsiviteit). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat zij kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Je kunt deze activiteit binnen of buiten doen, aan een tafel. Laat de kinderen niet te dicht bij elkaar zitten zodat ze niet bij elkaar kunnen afkijken.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Papier
  • Potloden
  • Gummen

Ontwikkeling

De kinderen maken ieder voor zich een magisch vierkant. Ze moeten hierbij goed bedenken op welke plek in het schema ze welk getal kunnen zetten, zodat er aan alle kanten bij optellen 15 uit komt. Dit vergt concentratie en vooruit denken en doet een sterk beroep op de rekenvaardigheden van de kinderen (cognitieve ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in tweetallen doen, waarbij de kinderen moeten samenwerken.

Materiaalgebruik:

Je kunt kinderen het magische vierkant ook op de computer laten maken, of op een schoolbord.

Spelvariatie:

Je kunt het spel moeilijker maken door er ook nog diagonaal bij het optellen 15 te laten uitkomen.

Leeftijd:

Dit spel is te moeilijk voor de jongere kinderen.

Achtergrondinformatie

Gebaseerd op: ‘Vakantiespelletjes’, door M.I. Bos (Utrecht: Het Spectrum BV, 1988).

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Cognitieve ontwikkeling

Spelgebied: Sport en spel

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 1 - 1 kinderen

Leeftijd: 10 - 12 jaar

Door: SamenspelopdeBSO