Activiteit

Visspel met kledinghanger

Vooraf

Neem een aantal kledinghangers mee. Bind aan elk uiteinde van de kledinghanger twee touwtjes, zodat er aan elke kledinghangers vier touwtjes zitten. Zoek een aantal stuks klein speelgoed bij elkaar, die als ‘vissen’ kunnen dienen (bijvoorbeeld kleine, lichte knuffels, popjes, badeendjes). Zorg ervoor dat je voldoende ‘vissen’ hebt voor de hele groep kinderen (voor elk groepje in ieder geval vijf). Bind aan elk speelgoedje een ijzerdraad vast, en maak daarvan een lus of een ‘oog’. Leg de ‘vissen’ bij elkaar op de grond.

Deze activiteit duurt ongeveer 15 minuten.

Speluitleg

Laat de kleerhanger zien. Weten de kinderen wat dit is? Hebben de kinderen ook kleerhangers thuis? Waar worden die thuis dan voor gebruikt? (praten en uitleggen) Vertel de kinderen dat jullie een visspel gaan doen. Maar: met een hele bijzondere hengel! Laat zien dat er vier touwtjes aan de  kleerhanger zitten. Leg uit dat dit een hengel is die je met vier personen moet vasthouden. Wijs op het speelgoed op de grond en vertel dat dit de vissen zijn die jullie gaan vangen. Vraag drie vrijwilligers om het samen met jou te proberen. Houd alle vier één touwtje vast. Trek een beetje aan je touw en vraag de kinderen wat er gebeurt als je dat doet. ‘Dan hangt de haak niet meer recht.’ Leg uit dat het daarom belangrijk is om samen te werken. Om een ‘vis’ te vangen moeten jullie alle vier dezelfde bewegingen maken, anders lukt het niet. Jullie moeten daarom met elkaar praten over hoe de ‘vis’ gevangen gaat worden (begeleiden van interactie tussen kinderen). Vertel dat de haak van de kleerhanger door de lus aan het speelgoed moet worden gestoken. Als de ‘vis’ gevangen is, verdeel je de kinderen in groepjes van vier. Vertel de kinderen dat elk groepje zelf aan de slag mag gaan (respect voor autonomie). Zet een kookwekker op 5 minuten. Als de wekker gaat is de tijd om en kijken jullie hoeveel vissen ieder groepjes gevangen heeft. Wie hebben de meeste vissen gevangen? En wie de minste? Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen zij wat de bedoeling is? (structureren en grenzen stellen)

Spelbegeleiding

Houd goed in de gaten of het goed gaat met de groepjes. Help de kinderen op weg als ze niet precies weten wat ze moeten doen en verwoord wat er gebeurt. ‘Kijk Maryse, de hengel hangt scheef. Hoe kunnen jullie de hengel met zijn allen weer recht krijgen?’ Complimenteer de kinderen als ze goed samen werken. ‘Knap hoor jongens, dat hebben jullie samen heel goed gedaan’ (sensitieve responsiviteit). Stimuleer de kinderen goed naar elkaar te kijken en met elkaar te praten over hoe ze de ‘vis’ gaan vangen. ‘Kun jij Leona een tip geven Miquel?’ (begeleiden van interactie tussen kinderen) Als de wekker is gegaan, vraag je of de kinderen willen tellen hoeveel ‘vissen’ zij gevangen hebben. Geef elk groepje de beurt om te vertellen hoeveel ze gevangen hebben (ontwikkelingsstimulering). Welk groepje heeft gewonnen? De kinderen kunnen dit spel meerdere keren spelen. Eventueel kun je de groepjes dan anders samenstellen.

Afsluiting

Wil je stoppen met de activiteit? Geef op tijd aan dat de kinderen het spel voor de laatste keer spelen (Structureren en grenzen stellen).Is het spel afgelopen? Bespreek het spel kort na. Vonden de kinderen het leuk? Was het moeilijk om met zijn vieren te zorgen dat de haak goed bij het speelgoed kwam? Wat moesten ze ervoor doen om de ‘vissen’ te vangen? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten en uitleggen) Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor het gebruik van de ruimte

Je kunt dit spel zowel binnen als buiten doen. Maak op verschillende plekken ‘visvijvers’ door het speelgoed een beetje bij elkaar op de grond te leggen.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • Kledinghangers
  • Touw
  • Schaar
  • IJzerdraad
  • Diverse kleine speelgoedjes (knuffeltjes, popjes, badeendjes, etc.)

Omgang met risico’s

Het kan best moeilijk zijn om met zijn vieren samen te werken. Zie erop toe dat de kinderen niet gefrustreerd raken als het niet lukt en dat er geen ruzie ontstaat.

Ontwikkeling:

De kinderen moeten met zijn vieren de kledinghaak ‘besturen’. Dit vergt enige precisie in hun bewegingen (motorische ontwikkeling).  Hoe beter zij samenwerken en samen afspreken hoe ze het gaan doen, hoe beter het zal gaan (sociale ontwikkeling). Door de hoeveelheid gevangen ‘vissen’ in het spel mee te nemen en hun eigen vangst te vergelijken met die van andere groepjes, worden de rekenprikkels gestimuleerd (cognitieve ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Deze activiteit kan ook heel goed in een kleine groep (4 kinderen) gedaan worden.

Materiaalgebruik:

In plaats van speelgoed, kun je de kinderen ook verschillende soorten fruit laten opvissen. De vangst kan dan na afloop van het spel opgegeten worden.

Spelvariatie:

- Je kunt de kleerhangers vooraf door de kinderen laten verven, zodat het hele mooie, eigengemaakte hengels worden.

- Dit spel kan ook in tweetallen worden gedaan, dan houdt elk kind een touwtje in iedere hand vast.

- Je kunt  ook cijfers op de ‘vissen’ plakken. Zo kunnen de kinderen punten verdienen met vissen.

- Door de lussen of ogen aan de ‘vissen’ kleiner te maken, kun je het spel moeilijker maken.

 

Leeftijd:

Je kunt dit spel ook met kinderen van 7 – 9 jaar doen.

Achtergrondinformatie

-

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Sociale ontwikkeling

Spelgebied: Sport en spel

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 12 - 40 kinderen

Leeftijd: 4 - 6 jaar

Door: SamenspelopdeBSO

vissen met een kledinghanger

vissen met een kledinghanger