Activiteit

Een mozaïektentoonstelling maken

Vooraf

Leg de spullen voor het mozaïeken klaar. Zorg dat je voor elk kind een stukje triplex hebt. Verf elk plankje met een laag acrylverf, dan trekt de tegellijm er niet zo erg in. Zoek een plaatje van een voorbeeld van mozaïek. Bijvoorbeeld op internet.

Maak tussendoor het voegsel klaar volgens de gebruiksaanwijzing.

Deze activiteit duurt ongeveer drie keer 45 minuten.

Speluitleg

Leg de activiteit uit. Vertel dat de kinderen een tentoonstelling in gaan richten van mozaïekkunstwerken. Die mozaïekkunstwerken mogen de kinderen zelf maken! Vraag of de kinderen weten wat mozaïek is? Laat een plaatje van mozaïek zien. Laat de materialen zien. Hiermee gaan de kinderen mozaïeken (praten en uitleggen). Vertel dat de kinderen deze activiteit niet in een keer kunnen doen (structureren en grenzen stellen):

  1. Vandaag beginnen ze aan een mozaïek. Ze slaan tegels in kleine stukjes, maken een ontwerp en plakken de tegelstukjes in hun ontwerp.
  2. De volgende keer maken ze het mozaïek af. Dan gaan ze het mozaïek voegen. Daarna is hun mozaïekkunstwerk klaar.
  3. Tot slot richten ze een tentoonstelling in met de mozaïekkunstwerken.

Zorg ervoor dat de kinderen je uitleg goed kunnen verstaan. Begrijpen ze wat de bedoeling is? (structureren en grenzen stellen). Laat hen daarna aan de slag gaan.

Volg het stappenplan:

1. Mozaïeken. Zorg dat alle kinderen een veiligheidsbril op doen. Daarna leggen ze tegels in een handdoek. Ze slaan er met een hamer op tot de tegel in kleine stukjes breekt.

Geef elk kind een stukje triplex. Daarop mogen ze hun mozaïek maken. Ze kunnen gewoon het hele plankje vol met mozaïeksteentjes plakken of ze kunnen een echt figuur in het mozaïek maken.  Laat hen eerst op het plankje tekenen hoe hun mozaïek eruit moet komen te zien. Daarna kunnen ze de verschillende stukjes tegel met een beetje tegellijm op het plankje lijmen. Ze moeten tussen elk stukje tegel een klein beetje ruimte openlaten. Daar komt de voeg. Zijn de kinderen klaar met mozaïeken? Laat de lijm goed drogen! Kijk op de verpakking hoe lang de lijm moet drogen en hoe lang er gewacht moet worden voordat de tegels gevoegd kunnen worden.

2. Voegen.

Als het mozaïek klaar is, kunnen de kinderen hun kunstwerk voegen. Maak het voegsel aan volgens de aanwijzingen op de verpakking. Doe voor hoe het voegen moet; de kinderen doen je na. Doe wat voegsel op een spatel en strijk dat van boven naar beneden, zodat het goed tussen de voegen komt. Laat het even drogen. Na 5 tot 10 minuten kun je het voegsel dat op de tegels zit wegvegen met een natte spons. Herhaal dit een paar keer, tot de tegels helemaal schoon zijn. Nu zijn de mozaïekkunstwerken klaar!

3. Tentoonstelling inrichten.Tot slot richten de kinderen een tentoonstelling in. Laat hen tafels naar de tentoonstellingsruimte brengen. Op de tafels kunnen ze (gekleurde) lakens leggen. Nu mogen ze hun kunstwerken op de tafels leggen. Ze kunnen de kunstwerken plat neerleggen. Maar ze kunnen ze ook op een blokje laten steunen, zodat ze verticaal staan. De kinderen mogen naambordjes voor de kunstwerken neerleggen. Hierop schrijven ze de naam van de kunstenaar en de titel van het kunstwerk!

Spelbegeleiding

Loop rond tijdens de activiteit en kijk of het mozaïeken lukken. Complimenteer de kinderen tijdens de activiteit en stimuleer hen om verder te gaan (sensitieve responsiviteit). Help de kinderen zonodig met lijmen of voegen, of vraag of een ander kind kan helpen (respect voor autonomie, begeleiden van interactie tussen kinderen).

Complimenteer de kinderen met de werkstukken, en met de ingerichte tentoonstelling (sensitieve responsiviteit). Het is een prachtige tentoonstelling geworden!

Afsluiting

Kondig het op tijd aan als een bepaalde fase van deze activiteit bijna afgelopen is. Geef aan wanneer de kinderen verder mogen werken aan deze activiteit (structureren en grenzen stellen).

Bespreek de activiteit na met de kinderen. Hoe ging het mozaïeken? Vonden ze het leuk om te doen? Zijn ze tevreden met de resultaten? En hoe vonden ze het om een tentoonstelling in te richten? (sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie). Houd de nabespreking kort (structureren en grenzen stellen), maar zorg wel dat de kinderen kwijt kunnen wat ze kwijt willen (sensitieve responsiviteit).

Aanwijzingen voor gebruik van de ruimte

Deze activiteit doe je binnen, aan een tafel. De tentoonstelling kun je inrichten in een aparte ruimte, of in een hoek van een ruimte.

Aanwijzingen voor materiaalgebruik

Benodigd materiaal:

  • (Oude) tegels, bij voorkeur in verschillende kleuren.
  • Oude handdoeken om de tegels in stuk te slaan.
  • Voor elk kind een triplex plankje.
  • Acrylverf en kwast.
  • Potlood.
  • Tegellijm en voegsel.
  • Een of meer spatels en een of meer vochtige sponzen.
  • Tafels.
  • (Gekleurde) lakens voor op de tafels.
  • Blokjes om de mozaïekkunstwerken op te laten steunen.
  • Naambordjes voor bij de kunstwerken.
  • Schorten, voor elk kind een.

Omgang met risico’s

Het stukslaan van tegels kan gevaarlijk zijn; er kunnen scherfjes in het rond vliegen. Let er daarom op dat de kinderen dit alleen onder toezicht doen. Zorg dat iedereen een veiligheidsbril draagt, en verpak de tegels goed in handdoeken. Controleer van tevoren goed of de steel en kop van de hamer goed vastzitten. Leg de kinderen uit hoe ze een hamer veilig kunnen gebruiken (praten en uitleggen). Zo kan er bijna niets misgaan!

Verder moeten de kinderen een schort dragen als ze de tegellijm gebruiken; deze lijm kan lelijke vlekken geven in hun kleren.

Ontwikkeling

De kinderen denken na welk figuur ze willen mozaïeken. Ze luisteren goed naar de instructies, en voeren ze uit. Ze passen en meten stukjes tegel, en maken zo een mooi mozaïek. Tot slot denken ze na over de inrichting van de tentoonstelling (cognitieve ontwikkeling). Het stukslaan van de tegels kost enige kracht. En het rangschikken van de stukjes in een goede vorm vraagt om een goede fijne motoriek (motorische ontwikkeling).

Variatiemogelijkheden

Groepsgrootte:

Je kunt deze activiteit ook in tweetallen of in een grotere groep doen. Zorg wel voor voldoende begeleiding als je deze activiteit met meer kinderen doet.

Materiaalgebruik:

- Je kunt in plaats van tegels ook kant-en-klare mozaïeksteentjes gebruiken.

- Je kunt ook gebruikmaken van mozaïektangen.

- Je kunt ook voorwerpen bekleden met mozaïek. Bijvoorbeeld een spiegel, een kistje of een fotolijst.

Spelvariatie:

- Je kunt de kinderen ook nog een opdracht meegeven voor hun mozaïek. Bijvoorbeeld dat ze een dier moeten maken. Of een voertuig.

- Je kunt de kinderen eerst een ontwerp laten maken voor hun kunstwerk. Dat ontwerp kunnen ze daarna natekenen op het plaatje triplex.

Leeftijd:

- Kinderen op deze leeftijd kunnen al goed mozaïeken. Houd wel goed in de gaten of het ieder kind lukt; niet elk kind heeft een even goede motoriek. Speel in op de mogelijkheden van elk kind (Ontwikkelingsstimulering). Help een kind als dat nodig is, doe een handeling voor of complimenteer een kind (Sensitieve responsiviteit).

- Ook jongere kinderen (6-8 jaar) kunnen deze activiteit doen. Je kunt er wel voor kiezen om zelf vast de tegels in kleine stukjes te slaan.

Achtergrondinformatie

Bron: Deze activiteit is gebaseerd op de activiteit ‘Mozaïeken’ uit Winterfun! De beste buitenideeën voor het hele gezin, van Dagmar Jeurissen (Utrecht: Kosmos, 2009).

Reageer

Je moet ingelogd zijn om reacties te kunnen plaatsen.

Gebruikerswaardering:

Ontwikkelingsgebied: Cognitieve ontwikkeling

Spelgebied: Kunst en knutselen

Locatie: Binnen

Groepsgrootte: 2 - 10 kinderen

Leeftijd: 10 - 12 jaar

Door: SamenspelopdeBSO